Overhaul K8  PH-370

Begin 2020 zijn we gestart met een sponsor actie bij onze zweefclub om de overhaul van de club K8 mogelijk te maken. Een groot deel van de GOZC leden steunde deze actie met als resultaat dat er €8000,- was opgehaald.

Wat nog belangrijker is er zijn vele handen die helpen met de overhaul.

 

Na wat zoeken in oude de vliegtuig logboeken konden we de laatste overhaul gegevens  vinden die het toestel  had ondergaan.

De vleugels hadden in 1984 ( 36 jaar geleden) en de romp in 1991 (29 jaar geleden) een nieuw doekje gekregen.


Strippen romp

Het doek er af halen gaat altijd heel snel, maar daarna begint het echte werk. 

Alle besturing organen en losse onderdelen uitbouwen, inspecteren schoonmaken en als nodig nieuwe lagers inbouwen.

Schoonmaken van de buizen van de romp. kwetsbere plaatsen kaal schuren en daarna een uitgebreide  buisinspectie. 


We zijn al wel bezig met het voorbereiden voor het bestellen van materialen. We willen de overhaul met milieu vriendelijke materialen gaan uitvoeren. Ik heb contact met Vliegwerk Holland zij verkopen het Stewart systems daarmee kan men de K8 oplossingsvrij overhaulen. Dan hoeven we de werkzaamheden niet meer met koolstof maskers uit te voeren. Natuurlijk moet het systeem wel gecertificeerd zijn STC (Supplemental Type Certificate ). Anders krijgen we problemen met IL en T  en met het verkrijgen van de luchtwaardigheid papieren. 


Afwerken staalbuis romp

Nadat we de buizen met rollers en kwast in de grondverf hebben gezet moest de volgende stap werden gezet.

We hebben geprobeerd de toplaklaag te rollen/schilderen, maar dat gaf niet het goede resultaat. Gelukkig hebben we een clublid gevonden die de romp in de toplaag heeft gespoten.  

COVID

In mei 2020  is  covid-19 nu de hele wereld ons doen en laten gaan bepalen. Dat betekent ook dat wij maar heel beperkt naar onze club kunnen komen. Ook de werkomstandigheden bij velen van ons zijn enorm veranderd door de 1,5 meter maatschappij.

 

Dat geldt ook voor ons clubleven. Het clubhuis en de werkplaats zijn op dit moment nog dicht en werken aan de K-8b en de Olympia was daardoor nog niet mogelijk. Daar komt hopelijk snel een eind aan zodat we verder kunnen  met de overhaul. 

We kunnen in mei gelukkig weer verder en starten de klusdag nu op de maandag.


Indoeken van de romp

Nadat de rompbuizen een nieuwe laklaag te hebben gegeven kunnen alle besturings organen en kabelboom weer ingebouwd worden. Indoeken met het Stewart systeem is een feest, geen stank en lekker rustig werken. 


Vleugels

Nadat we eest de torsie neus van de vleugels hadden geschuurd kon het doek eraf.


Doornaaien onderzijde vleugel

De K8 heeft maar een beperkte kromming aan de onderzijde van de vleugel. Toch hebben we voor veiligheid gekozen en de vleugel doorgenaaid en ik vind het gewoon mooi. 


Aanhanger 

Naast de overhaul van de K8 hebben we ook de aanhanger opgeknapt. Die kan nu natuurlijk niet meer buiten staan en hebben we met toestemming van het clubbestuur een plekje onder het dak te creeren. Daarvoor hebben we een takel constructie met veiligheidshaak geconstrueerd.


In de periode voor oktober hebben we alle onderdelen gladgeschuurd en spuitklaar gemaakt. Nadat de spuithoek in gereedheid was gebracht zijn in oktober alle onderdelen stuk voor stuk gespoten.

November was de maand dat de rolroeren en de kleppen aan de vleugels zijn gezet.  De laatste werkzaamheden zijn de striping en de registratie die zijn aangebracht aangebracht, de vleugels zijn nu klaar op naar de romp.