Historie van de Pirat
Er zijn 3 typen SZD-30 uitgebracht:
SZD-30 Initiele productie versie, er zijn er 776 geprocuceerd
SZD-30B enkel prototype, er is er 1 geprocuceerd
SZD-30C met gebalanceerde ailerons en een grotere cocpit, er zijn er 57 geprocuceerd
In Nederland hebben 4 Pirat's gevlogen:
PH-392 B-296
Het toestel heeft vanaf 1971 op Hoogeveen en vanaf 1976 op Nistelrode gevlogen.
Na een ongeval op Nistelrode in 1981 is de inschrijving doorgehaald.
Uiteindelijk teloor gegaan BGA
PH-430 B-455
luchtwaardig en vliegt op vliegveld Hilversum
Zie onderstaande tekst
PH-433 B-467
Het toestel heeft vanaf 1972 op Malden gevlogen en in 1976 transport schade opgelopen
In 1986 is het verkocht naar Zimbabwe
PH-447 B-466
Het toestel heeft vanaf 1972 op Nistelrode gevlogen.
In 2009 is de inschrijving doorgehaald en het toestel naar Polen verhuist.
in 2013 is de SP-3759 afgeschreven in Podkarpacie (P)
Historie van de Pirat op Hilversum (EHHV)
Zoals je kan lezen heeft de Pirat een lange historie bij leden van de Gooise Zweefvlieg Club.
Wim Ouwerkerk heeft in 1978 met de Pirat de Nationale kampioenschappen gevlogen en maakte daarbij tevens zijn langste vlucht van 7 uur en 40 minuten. De laatste prive eigenaar Bert Zabel was bezig de kist te verkopen maar overleed helaas voordat hij hierin was geslaagd. De kist heeft vervolgens enkele jaren in de aanhanger op het veld gestaan zonder dat er naar om werd gekeken. In 2008, nadat de kist 5 jaar geparkeerd had gestaan, is er een groep vliegers opgestaan om de kist weer luchtwaardig te maken en er mee te vliegen. Het vliegtuig werd door mede eigenaar Ralph van der Ent en de zoon van Bert Zabel overgedragen aan de Gooise Zweefvliegclub en door een wisselende groep jonge leden is er een jaar of drie mee gevlogen. Het gezamenlijk onderhouden van de kist bleef echter een probleem en de zweefclub wilde af van het eigenaarschap. Mede omdat Martijn Hoogenbosch de organisator was van het weer luchtwaardig maken van de Pirat en dus vanaf het eerste moment erbij betrokken was, heeft de club het toestel aan hem en aan Rob de Koning overgedragen. Deze Pirat is nu nog het enige in Nederland luchtwaardige en vliegende toestel van dit type. Er zijn wat restricties gekomen waardoor hij niet meer fully aerobatic is maar ook na veertig jaar is het nog steeds een heerlijke kist om te vliegen. Als we tijd hebben gaat de kist meenaar club kampen of naar de VHZ rally's
Wegens het geringe vliegen op de pirat hadden we besloten de pirat over te dragen aan Nout Bakker.
Na een jaartje eigenaar te zijn geweest heeft Nout door omstandigheden besloten te stoppen met vliegen en komt het toestel weer terug naar Hilversum. Een aantal jonge entousiaste leden gaan met het toestel vliegen.
De SZD-30 Pirat PH-430
Producent PZL Bielsko te Polen
Konstrukteur Jerzy Smielkiewicz
1e vlucht: 19 mei 1966
Aantal gebouwd: 776, produktie is tot ver in de jaren 80 doorgegaan.
Type Pirat
Versie SZD-30
Bestaand bouwjaar 1971
Bestaande roepnaam --
Constructienummer B-455
Registratie PH-430
Eigenaar A. van Lieshout e.a.
Eigendom sinds 2024-11-18
Functie Zweefvliegtuig
Bemanning: 1
Passagiers: -
Techniek -
Bouwwijze Houten vleugelliggers opgebouwd met houten langs
ribben en met triplex beklede torsie neus en de ribben
met stof bespannen. Romp multiplex
Afmetingen Lengte: 6,68 m
Spanwijdte: 15,00 m
Hoogte: --
Vleugeloppervlak: 13,80 m²
Vormverhouding (aspect ratio): 16,3 :1
Vleugelprofiel: midden vleugeldeel FX61-168
tipvleugels FX60-1261
Leeggewicht: 196 kg
Maximum startgewicht: 370 kg
Prestaties Overtreksnelheid (stall): 60 km/uur
Vmax-snelheid (Never exceed speed): 195 m/uur
Max rough air speed max: 135 km/h
Maximumsnelheid bij slepen: 135 km/uur
Maximumsnelheid met lier: 120 km/uur
Max/Min g-kracht: categorie A ( aerobatics is vervallan in verband met de leeftijd)
Maximum zweef verhouding: 31:1 bij 83 km/uur
Daalsnelheid: 0,70 m/sec bij 75 km/uur
Vleugelbelasting: 26,8 km/m²
Locatie EHHV
Historie van de Zaklady Sprzete Lotnictwa Sportowego SZD-30 Pirat
1971 Gebouwd door ZSLS Wroclaw Bielsko(SP).
13.01.1972 T.R. van der Meulen, Winschoten.
29.05.1972 J.W. van der Flier, Loosdrecht.
20.03.1978 W.P.M. Ouwerkerk, Hilversum; R. Wouda, Huizen.
20.03.1981 A. Pothoven, Amersfoort; R. Wouda, Huizen.
30.05.1996 H. Zabel, Naarden.
26.02.2005 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
19.09.2007 Inschrijving doorgehaald.
2008 Pirat overgedragen aan de GOZC
23-12-2008 kist weer ingeschreven
22.06.2009 Gooise Zweefvliegclub, Hilversum.
17.04.2012 R. de Koning, e.a. Hilversum.
20.12.2023 A. Bakker
18-11-2024 A. van Lieshout e.a. Hilverum
Lijst uit het archief van Herman Dekker