De Prefect van Bob Persijn had al 9 jaar in de opslag gestaan. Op initiatief van Martijn en een grote groep sponsors is er geld opgehaald om de kist weer luchtwaardig te maken.
Dankzij deze sponsering konden de vleugels worden gecontroleerd op schade. Daarnaast is de kwaliteit en de bevestiging van de beslagen beoordeeld. Er was nagenoeg geen schade aan het houtwerk van de vleugels en de romp. Zodat de vleugels snel opnieuw in de ceconite konden worden gezet. Met de vele hulp was het doornaaien van de vleugels snel klaar.
Bob had het stabilo/hoogteroer een paar jaar eerder al eens een overhaul beurt gegeven zodat er alleen een kwaliteits controle moest worden uitgevoerd.
De kleppen en de tuimelaars zijn schoongemaakt en voorzien van een nieuwe verflaag.
Verfkleur was nog een klus omdat er geen kleurcode bekend was. We zijn toen met de cockpitkap in de hand naar sikkens gegaan om met een kleur spectrummeter de kleur te bepalen.
Bij het schilderen van de vleugels is gebleken dat de kleur wel wat groener was uitgevallen, dat is even wennen maar nu staat het erg mooi.
Onze zoon Sander heeft het grafisch ontwerp gemaakt voor de staart. Het zijn de registratie, de namen van de sponsors en het VGC logo op het richtingsroer.
Namen van de sponsors op het richtingsroer
De kist was uitgerust met een gesloten kap.
Dat was in de jaren 50-60 natuurlijk erg comfortabel. Nu willen we in de zomer lekker cabrio vliegen. Daarom is de kap aangepast met een nieuw stuk perspex.
Gebruikte verf
Cockpit interieur : Sikkens Rubbel satura plus
grondverf voor metalen delen : Dela Allprimer
aflak voor metalendelen: Sikens Rubbel AZ plus
grondverf hout en bekleding : Sikkens Rubbel primer Plus
aflak hout en bekleding : Sikens Rubbel SB plus
De Prefect PH-194 uit 1951 werd voor de derde maal ingeschreven en maakte op 9 augustus 2015 opnieuw haar eerste vlucht na 9 jaar en een overhaul.
(Foto Marc Heesters, Hilversum, 9 augustus 2015)